>>Zo blijf je als zelfstandige eigen baas!

Zo blijf je als zelfstandige eigen baas!

18-08-2015

Zo blijf je als zelfstandige eigen baas!

1. Wed op meer dan één paard

Het binnenhalen van een eerste opdrachtgever of klant is voor iedere starter een feestelijk moment. Het laat zien dat er vraag is naar jouw product of dienst. Toch zul je ook na dit eerste succes aan acquisitie moeten blijven doen.

Een slimme ondernemer kijkt namelijk vooruit en wedt op meer dan één paard. Hierdoor ben je niet snel afhankelijk van een enkele partij die de toekomst van jouw business volledig bepaalt. Ook verklein je zo de kans dat de fiscus jouw werkzaamheden achteraf beoordeelt als een verkapt dienstverband.

2. Zet je bedrijf in de schijnwerpers

Nieuwe opdrachten komen voor de meeste starters niet aanwaaien. Daarvoor moet je goed zichtbaar zijn voor potentiële opdrachtgevers en klanten. Als je wilt dat je bij hen op het netvlies komt te staan, moet je de onderneming voortdurend in de schijnwerpers zetten.

Tegenwoordig doen zelfstandige professionals dat vooral met een zakelijke website of blog. Als je langs deze weg regelmatig waardevolle en relevante content deelt, grijp je wellicht sneller hun aandacht. Daarnaast kun je via social media eenvoudig met hen het gesprek aangaan.

3. Krijg meer grip op risico's

Als ondernemer kun je niet om het nemen van sommige risico's heen. Dat begint eigenlijk al bij de eerste stap naar ondernemerschap. Veel mensen verruilen daarbij de zekerheid van een vast inkomen voor de kansen die een eigen bedrijf biedt.

Dat betekent echter niet dat je zomaar alle risico's hoeft te nemen. Zo kan het afhankelijk van jouw situatie verstandig zijn om bepaalde zaken af te dekken met specifieke verzekeringen. Als starter moet je dan onder meer denken aan premies voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en rechtsbijstand.

4. Zet afspraken op papier

Veel zaken zijn in principe mondeling af te spreken. Het probleem daarbij is echter dat die afspraken later moeilijk zijn te bewijzen. Het is daarom verstandig om mondelinge afspraken met of toezeggingen van opdrachtgevers of klanten op papier te zetten.

Dat doe je bijvoorbeeld met het opstellen van algemene voorwaarden. Hetzelfde geldt voor eventuele gemaakte afspraken met werknemers, die je het beste in een schriftelijk arbeidscontract kunt gieten. Bij een zakelijk conflict of arbeidsconflict kun je dan hierop terugvallen.